Utstillere: — Nor-Fishing Digital blir et taktskifte i bransjen
5. juli 2020 · Ukategorisert
Antall utstillere som melder seg på Nor-Fishing Digital 2020 har nå passert to hundre, og det er duket for en skikkelig digital bransjefest i august. Optimar og Safepath er to av årets digitale utstillere – de mener Nor-Fishing Digital vil bli årets høydepunkt i bransjen.
Optimar har gjennom 40 år utviklet spisskompetanse innen optimal prosessering, kvalitet og effektivisering av fisk til både oppdrett-, fiskeri- og landanlegg. Selskapet har vært en fast utstiller på Nor-Fishing siden messens oppstart, og årets digitale messe blir den første av sitt slag for dem.
— Nor-Fishing er en viktig møteplass for oss, der vi møter både kolleger og partnere, nye og eksisterende kunder. Messen er et høydepunkt for oss og vi anser den digitale messen som en spennende mulighet som vil være med på å digitalisere bransjen vår, forteller Jannicke Valderhaug, Marketing Manager i Optimar.
Studiotid som markedsføringsplattform
Valderhaug bekrefter at Optimar har booket reklamefilmer og studiotid under messen. Sommeren skal brukes til å øve på å være foran kamera.
— Vi tenker at studiotid er en fin plattform å presentere våre nye innovasjoner på. Vi skal forberede oss så godt vi kan og håper vi får god støtte fra programlederen.
Det kan Kari Steinsbø fra Nor-Fishing bekrefte at utstillerne får.
— Vi rigger til studioet på Clarion Hotel & Congress i Trondheim, som blir oppmøtested for utstillere med studiotid. Programleder Arne Hjeltnes tar kontakt med utstillere på forhånd for å bli bedre kjent med dem, samt forberede dem på å stå foran kamera, sier Steinsbø.
Tøft at Nor-Fishing går foran
Det maritime rådgivningsselskapet Safepath driver en maritim havovervåkingssentral 24/7 og leverer tilhørende digitalt styringssystem til fartøyene. I år er de henrykt over at messen blir digital – helt i tråd med deres egen digitale ånd.
— Vi synes digital messe er gull fordi vi opererer mye i den digitale verden med våre egne kunder. Konseptet er kjempespennende og det er tøft av Nor-Fishing å gå foran i næringa og «gønne på» når den vanlige messen ble avlyst, sier daglig leder i Safepath, Sidsel Sæterøy engasjert.
Sæterøy forteller at hun tok tre minutter betenkningstid før hun meldte Safepath som utstiller. Nå håper selskapet det er plass til dem også i studio.
— Vi skal i alle fall ha reklamefilmer under Nor-Fishing Digital, og ønsker gjerne studiotid med programlederen også, så vi håper det er plass til oss.
Et taktskifte i bransjen
At mye blir til på veien når en helt ny møteplass skal utvikles er ikke til å stikke under en stol. Både Optimar og Safepath understreker at dette er nytt for alle – ikke bare utstillerne, men også for arrangøren.
— Vi ser på dette som en gøy utfordring som vi tar på strak arm. I vår bransje er vi vant til å ta u-svinger og hoppe i det, sier Valderhaug i Optimar.
Sæterøy i Safepath mener Nor-Fishing Digital representerer et taktskifte i bransjen.
— Jeg er helt sikker på at dette vil endre bransjen vår. Vi skal aldri slutte å møtes, men vi kan få til så mye spennende digitalt og det må vi bare utnytte, avslutter hun til.