Vinneren av Innovasjonsprisen 2018: — Mediedekning og anerkjennelse utenfor bransjen
26. april 2022 · Ukategorisert
Søknadsfristen for Innovasjonsprisen 2022 nærmer seg med stormskritt. Forrige gang prisen ble delt ut var det Liegruppen og Salt Ship Design som fikk premien på kroken, med deres innovative og miljøvennlige fiskebåt «Libas». Mediedekningen og anerkjennelsen som oppstod i kjølvannet av prisutdelingen endret måten næringa ser på skipsdesign.
Siden 70-tallet har samarbeidet mellom rederiet Liegruppen og skipsdesigneren Salt Ship resultert i 16 skip.
— Vi ble utfordret av Liegruppen til å lage verdens mest miljøvennlige fiskebåt – på to år. Det betydde at vi måtte finne eksisterende teknologi og sette teknologien sammen på en måte som aldri var gjort tidligere. I tillegg hadde vi lyst å utfordre det tradisjonelle synet på skipsdesign, ved å lage en yacht-inspirert fiskebåt. Resultatet ble en bærekraftig og innovativ båt som ble belønnet med Innovasjonsprisen, innleder Egil Sandvik, leder i Salt Ship.
— Juryen traff blink
På spørsmål om hva Innovasjonsprisen betydde for prosjektet, er det ikke pengepremien som først trekkes frem av CEO i Liegruppen, Bjarne Haldorsen – men anerkjennelsen.
— Vi la veldig mye energi i prosjektet, og det var utrolig gøy å bli anerkjent av juryen. Det ga oss motivasjon til å fortsette å tenke utenfor boksen og benytte fremtidsrettet teknologi i fartøyene våre. Siden 2018 har vi blant annet utviklet enda en fiskebåt som sparer rundt 10 % drivstoff med uttrekkbare wavefoils og en batteripakke om bord, sier Haldorsen.
Sandvik og Haldorsen er samstemte i at juryen traff blink for fire år siden, når man ser hvor viktig alternativt drivstoff og miljøvennlige løsninger i fiskerinæringa har blitt siden forrige gang prisen ble utdelt.
Fiskebåten Libas
- Bruker naturgassen LNG som primær energikilde.
- Utstyrt med turbiner i stabiliseringstanken som produserer strøm under gynging.
- Sjøsatt i 2021.
Bred oppmerksomhet utenfor bransjen
Sandvik og Haldorsen mener det var mange verdige kandidater i 2018, som alle hadde fortjent den gjeve Innovasjonsprisen. De oppfordrer andre som sitter på en skikkelig nyvinning til å søke.
— Å vinne prisen gir stor oppmerksomhet og en mediedekning litt utenom det vanlige. Mange store nyhetsmedier utenom bransjemediene omtaler vinneren og oppmerksomheten er gull verdt for bred markedsføring.
En ny standard for skipsdesign
Det var Liegruppen som bestilte det unike designet på «Libas».
— Det er flere fiskeriselskaper som synes båten ble veldig fin med yachtfasongen, og det har omtrent blitt en tid før og etter Libas innen skipsdesign. Mange har latt seg inspirere av designet i etterkant av Innovasjonsprisen, sier Haldorsen.
«Libas» ble levert i 2021 og befinner seg for tiden på fiskefeltene mellom Norge og Storbritannia.
Send oss din søknad i dag, for å bli med i vurderingen til Innovasjonsprisen 2022!
Søknadsfristen er 15. mai og prisen deles ut under åpningsseremonien på Nor-Fishing i Trondheim.